Succesvol eerste jaar voor FSE Deeptech Pioneer Fellowship

Het Deeptech Pioneer Fellowship van de Faculty of Science and Engineering (FSE) van de Rijksuniversiteit Groningen sluit een succesvol eerste jaar af. Vijf promovendi en postdocs kregen de kans om zich een jaar lang volledig te richten op het vermarkten van hun onderzoeksresultaten. Founded is trots onderdeel te zijn van het ecosysteem dat dit mogelijk maakt.
Het fellowship is opgezet om ondernemende onderzoekers te ondersteunen bij het vermarkten van baanbrekende wetenschappelijke innovaties. De focus ligt op deeptech: technologieën gebaseerd op wetenschappelijke doorbraken op het gebied van kunstmatige intelligentie, nanotechnologie, groene chemie, medtech, biotech, robotica en quantumtechnologie. Deze innovaties bieden oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op het gebied van onder meer gezondheid, klimaat, voedsel en veiligheid.
Van onderzoek naar onderneming
Het fellowship is een initiatief van prof. dr. Matthias Heinemann, hoogleraar Molecular Systems Biology. Hij zag dat Groningen beschikt over een sterke onderzoeksbasis, maar dat meer wetenschappelijke doorbraken hun weg naar de markt zouden kunnen vinden. Heinemann liet zich inspireren door succesvolle programma's aan onder meer ETH Zürich, waar onderzoekers de ruimte krijgen om zich gedurende een jaar volledig te richten op innovatie en ondernemerschap.
"Er wordt in Groningen ontzettend veel onderzoek gedaan met potentie voor maatschappelijke en economische impact," zegt Heinemann. "Met het fellowship geven we onderzoekers de tijd, ruimte en ondersteuning om die potentie daadwerkelijk te verzilveren."
Eerste resultaten
In het eerste jaar zijn vijf fellows gestart en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Zo ontwikkelt Davide Carraretto een technologie waarmee biomoleculen, zoals eiwitten en DNA, aan andere moleculen kunnen worden gekoppeld. De innovatie opent deuren voor diverse kankertherapieën en wist al een substantiële subsidie binnen te halen.
Ook andere fellows boeken vooruitgang. Simjanreet Singh, oprichter van Ximplic, werkt aan nieuwe chiparchitecturen voor de volgende generatie computersystemen. Hij ontving onlangs een investering van Future Tech Ventures. Een derde fellow, Tobi Schilling, ontwikkelt een natuurlijk conserveermiddel voor alcoholvrij bier. Twee andere fellows zijn recent gestart met hun ondernemerschapstraject.
Samenwerking als sleutel
Wat het fellowship bijzonder maakt, is de samenwerking met partners uit het innovatie-ecosysteem. Founded is daar een van, samen met de NOM, Business Generator Groningen, Future Tech Ventures, BigCircle Ventures en ISPT. Die samenwerking vergroot de kans dat wetenschappelijke innovaties uitgroeien tot succesvolle bedrijven en daadwerkelijk impact maken.
Bouwen aan de toekomst
Het fellowship wordt gefinancierd door de Rijksuniversiteit Groningen en Nationaal Programma Groningen. Afgelopen vrijdag kwamen Rector Magnificus Jacquelien Scherpen, directeur Nationaal Programma Groningen Nienke Baars, gedeputeerde Erik Jan Bennema, Jakob Klompien (Nij Begun) en de betrokken partners samen om stil te staan bij de eerste resultaten en de toekomst van het programma.
Heinemann ziet kansen om het fellowship de komende jaren verder uit te bouwen:
"Als we deze aanpak verder opschalen, kunnen we de komende decennia veel meer wetenschappelijke kennis omzetten in innovaties, bedrijven en maatschappelijke impact. Daar ligt een enorme kans voor Groningen en Noord-Nederland."
Bron: Rijksuniversiteit Groningen / Faculty of Science and Engineering.
Voor meer informatie over het fellowship: Matthias Heinemann via m.heinemann@rug.nl







